درمان احساسات و هیجانات منفی با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

درمان احساسات و هیجانات منفی با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

درمان احساسات و هیجانات منفی با طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر

امروزه طب چینی برای کمک به افراد در کسب آرامش و مدیریت استرس از روش های مثبت و محبوب به شمار می آید. احساسات و هیجانات منفی عامل اصلی بیماری در طب چینی محسوب می شوند. هر یک از احساسات باعث می شود که چی یا جریان انرژی بدن واکنش متفاوتی نشان دهد. هدف طب سوزنی و طب چینی روان کردن جر یان انرژی یا چی و ایجاد واکنش سالم است که امکان رسیدن به آرامش و فراغ بال را برای ما فراهم می کند.

طب چینی احساسات و هیجانات اصلی را موارد زیر می داند: خشم، شادی، غمگینی، نگرانی و ترس.

 مهم این است که این هیجانات را احساس کنید، اما نباید در بروز واکنش های عاطفی به مدت طولانی درگیر شوید. هدف، واکنش مناسب به این هیجانات است. عدم بروز واکنش نیز بسیار مضر است. هدف نهایی بروز واکنش متعادل به هیجانات است.

خشم باعث افزایش چی (انرژی) می شود و با اندام کبد در ارتباط است. عصبانیت طولانی مدت می تواند منجر به سرخوردگی، نارضایتی ، تحریک پذیری و حسادت شود. به همین دلیل جریان چی ممکن است راکد شود. این افراد اغلب اوقات غالباً آه می کشند و تحمل کمتری نسبت به موارد غیر قابل کنترل دارند. بیماریهای جسمی مزمن که همراه با افزایش چی (انرژی) و سپس راکد شدن آن بروز می کنند، عبارت اند از: فشار خون بالا، سکته مغزی، سردردها و تنگی و محدودیت در حرکت عضلات و مفاصل. طب سوزنی جریان چی را در بدن روان می سازد و باعث کنترل خشم و درنتیجه پیشگیری از عواقب جسمی و روحی بعد از آن می گردد.

غم و اندوه با عضو ریه و کمبود چی (انرژی) در ارتباط است. اندوه طولانی مدت می تواند منجر به خستگی، افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند از روی رنگ پریده بودن چهره و خطوط اطراف دهان نیز تشخیص داده شود. ممکن است فرد احساس سفتی در قفسه سینه یا توده در گلو داشته باشد.. با گذشت زمان این کمبود چی شادی از بین می برد و طول عمر را کوتاه می کند. هدف طب سوزنی در اینگونه موارد افزایش چی (انرژی) بیشتر در بدن است. نفس کشیدن در هنگام مناجات، دعا، ورزش و یوگا نیز باعث افزایش چی می گردد.

نگرانی باعث بسته شدن (گره خوردن) جریان انرژی (چی)  می شود و با دستگاه گوارش در ارتباط است. اغلب وقتی احساس نگرانی یا دلهره داریم، آن را به صورت گره ای در معده احساس می کنیم. نگرانی باعث وسواس شدن ذهن و فکر بیش از حد می شود.

اضطراب نوعی نگرانی خارج از کنترل است. نگرانی مزمن می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه، یبوست و جذب ضعیف مواد مغذی شود. با گذشت زمان نگرانی می تواند بر روی سیستم اسکلتی- عضلانی نیز تأثیر بگذارد، چرا که جذب مواد مغذی و در نتیجه تغذیه عضلات و استخوان ها دچار مشکل شده است. همچنین ممکن است باعث شود افراد انتخاب نادرست غذایی و پرخوری داشته باشند که منجر به چاقی یا تغذیه ضعیف شود. طب سوزنی با آزاد کردن جریان گره خورده چی در اثر نگرانی و اضطراب باعث آرامش این افراد و رهایی از معضلات بعدی آن می گردد.

ترس زمانی که با فوبیا یا حمله پانیک بروز می کند، باعث پراکنده شدن انرژی بدن (چی) می شود و با عضو کلیه در ارتباط است. در طولانی مدت ترس باعث رکود چی می شود. ترس با آدرنال و سیستم عصبی ما مرتبط است. ترس کوتاه مدت برای رهایی از آسیب در مواقع مناسب، ضروری است؛ اما در موارد مزمن و شدید باعث پراکنده شدن انرژی و عدم تمرکز می شود که منجر به آزاد شدن هورمونهای مربوط به استرس زیاد خواهد شد که به صورت ضعف در ناحیه کمر و زانو ظاهر می شود. ترس باعث منزوی شدن افراد و احساس عمیق جدایی از دیگران می گردد. طب سوزنی با تحریک نقاط خاصی از بدن با سوزن های استریل بسیار ظریف و یا با استفاده از لیزر کم توان منجر به از بین رفتن ترس، فوبیا و خاطرات تلخ گذشته گردد.

دردرجه اول باید بتوانیم بدن، ذهن و روح خود را عمیق تر درک کنیم، در اینصورت، هر آنچه با آن روبرو شویم، کمتر دلهره آور خواهد بود. دوم در موارد حاد و غیر قابل کنترل باید به دنبال درمان مناسب بود. در اینصورت می توانیم به عنوان یک فرد سالم زندگی کامل تری داشته باشیم و در حضور کسانی که دوستشان داریم و در جامعه خود حضور یابیم. در اینصورت می توانیم به عنوان یک فرد سالم زندگی کامل تری داشته باشیم و در حضور کسانی که دوستشان داریم و در جامعه خود حضور یابیم. هرچند مشاوره و توصیه های روانشناسان در مقابله با احساسات و هیجانات منفی و کسب آرامش مفید است و در واقع وقتی سخن از درمان مشکلات روحی به میان می آید، تنها همین درمان ها به ذهن می آیند، اما باید بدانیم طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر گوش و بدن درمان بسیار موثری برای این مشکلات در سنین مختلف است.

منبع: 1. https://rosetheacupuncturist.com/chinese-medicine-and-the-emotions

The foundations of Chinese Medicine, by Giovanni Maciocia . 2، ترجمه: دکتر عباس انصاری

شماره تماس: 26767205-021 09106642920

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.