درمان افسردگی شدید در زنان

درمان افسردگی شدید در زنان

درمان افسردگی شدید در زنان

ارزیابی اثربخشی درمان های افسردگی می تواند مشکل باشد؛ چرا که افراد مبتلا به افسردگی اغلب حتی بدون درمان بهبود می یابند- فرآیندی که بهبودی خود به خودی نامیده می شود. از سوی دیگر، بسیاری از افراد تنها پس از انجام چندین روش درمانی بهبود می یابند، و برخی از آنها علیرغم تلاش بسیار برای درمان همچنان علائم خود را دارند.

در این مقاله سعی داریم به علائم مشکل افسردگی و درمان آن با طب سوزنی و لیزر آکوپانکچر بپردازیم و در پایان نیز می توانید نمونه بالینی درمان افسردگی را به صورت فایل ویدیویی ملاحظه بفرمایید.

 

علل افسردگی

دیدگاه طب چینی درباره افسردگی با دیدگاه طب غربی متفاوت است. در طب چینی، افسردگی عمدتاً به دلیل مسدود شدن چی (انرژی حیاتی بدن) ایجاد می شود، در حالی که در طب غربی به دلیل عدم تعادل هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی دیده می شود. با این حال، هر دو مکتب فکری در مورد محرک های اولیه افسردگی که شامل موارد زیر است، توافق دارند:

  1. استرس عاطفی ناشی از مشکلات روزمره زندگی
  2. کار خیلی زیاد
  3. خواب ناکافی
  4. رژیم غذایی ضعیف
  5. عدم ورزش
  6. مرگ یکی از عزیزان
  7. ژنتیک

در یک مدل تشخیصی غربی، چند دسته از انواع افسردگی وجود دارد که کل نگر نیست و هر یک از علائم را جداگانه مورد بررسی و درمان قرار می دهد. برای مثال الگویی در طب چینی وجود دارد که علت آن رکود در کبد است و نسبت به طحال به صورت افراطی عمل می کند. این امر موجب بروز علائم گوارشی می شود. در این حالت ممکن است فرد دچار افسردگی، عصبانیت، هضم ضعیف، اسهال و سوء جذب مواد مغذی خود شود. این الگو از دیدگاه طب چینی کاملاً منطقی است، اما در یک مدل غربی به شکل وضعیت های مختلف تشخیص داده می شوند و شما به پزشکان مختلفی فرستاده می شوید که این علائم را به صورت یک بیماری جداگانه درمان می کنند.

طب چینی عمدتاً بر جریان چی (یا انرژی) در امتداد کانال هایی که اعضای مختلف را به هم متصل می‌کنند، تمکز دارد پ و تعیین می‌کند که آیا چی به آرامی در جریان است یا مسدود شده، در وضعیت فزونی قرار دارد یا دچار کمبود است. به عنوان مثال، افسردگی، صرف نظر از محرک اولیه، می تواند بر کبد، طحال، قلب یا کلیه تأثیر بگذارد. هر یک از این اعضا وظیفه‌ای برای حفظ سلامت بدن و حفظ جریان روان چی دارند. هنگامی که انسداد وجود دارد و انرژی گیر می کند، علائم ظاهر می شوند.

 

الگوهای چینی افسردگی

شش الگوی اساسی افسردگی در طب چینی وجود دارد که می توان آنها را به الگوهای کمبود یا فزونی تقسیم کرد. همه الگوها علائم افسردگی عمومی را به اشتراک می گذارند، اما هر الگو با علائم فیزیکی اختصاصی نیز همراه است. وقتی همه علائم را به هم متصل کنید و بدن را به طور کلی درمان کنید، علائم افسردگی بهبود می یابد.

الگوهای فزونی عبارت اند از:

  1. رکود چی کبد

  • علائم:

افسردگی، ناامیدی، بی قراری، درد معده، احساس پری در قفسه سینه، سوزش سر دل، آروغ، سوء هاضمه، یبوست.

  • هدف درمان:

رفع رکود در کبد، متعادل کردن چی و درمان افسردگی

نقطه Ren 17 و LIV-3 برای این هدف به کار می روند.

  1. چی راکد که به گرما تبدیل می شود

  • علائم:

تحریک پذیری، مشکلات گوارشی زیاد، سوزش سر دل، درد قفسه سینه، خشکی دهان با طعم تلخ، قرمزی چشم، وزوز گوش، سردرد و یبوست، التهاب.

  • هدف درمان:

پاکسازی گرما، آرام کردن کبد و تنظیم معده

Ren 12 ، ST-36 ، Ren 17 و LIV-3 نقاط درمانی برای این الگو هستند.

    3. رکود چی همراه با تجمع بلغم

  • علائم:

احساس ناراحتی در گلو، احساس گیر کردن چیزی در گلو، تحریک پذیری، عصبانیت، علائم گوارشی.

Ren 12 ، ST-36 ، Ren 17 و LIV-3 ، Ren-22 و P-6 نقاط درمانی برای این الگو هستند.

 

الگوهای کمبود:

  1. کمبود انرژی قلب و طحال

  • علائم:

تمایل به نگرانی زیاد، مشکل در خواب معمولاً به دلیل نشخوار افکار در شب، خواب ضعیف، سرگیجه، تپش قلب، رنگ پریدگی، اشتهای ضعیف، مدفوع شل یا اسهال، نفخ، ضعف حافظه، افزایش علائم آلرژی غذایی.

  • اصل درمانی:

تقویت قلب و طحال، تقویت چی و تغذیه خون.

نقاط مفید طب سوزنی:  BL-15، BL-20

 

  1. کمبود یین با آتش تهی

  • علائم:

تحریک پذیری، بی قراری ذهنی، تپش قلب، کم خوابی، سرگیجه، کمردرد، قاعدگی های نامنظم، احساس گرما همراه با احتمالا تعریق شبانه. این الگو معمولاً پس از سال‌ها افسردگی رخ می‌دهد و اضطراب بیشتری همراه با افسردگی وجود خواهد داشت.

  • اصل درمان:

تغذیه یین، پاکسازی آتش و آرام کردن ذهن.

نقاط مفید طب سوزنی:  Sp-6، HT-7، Bl-23

اگر چندین سال است که علائم فوق را نشان می دهید، الگوها ممکن است شروع به همپوشانی کنند – ممکن است کمبود و فزونی همزمان چی وجود داشته باشد که می تواند منجر به سفتی در قفسه سینه و تحریک‌پذیری (زیاد) و همچنین شل شدن مدفوع و مشکل در خواب شود. هدف از درمان این است که انرژی را با با از بین بردن رکود، تقویت کرده و موارد فزونی این کار را می توان با ترکیبی از طب سوزنی، گیاهان دارویی و رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی انجام داد.

 

نتیجه

اهمیت طب سوزنی در این است که شما می توانید منشأ افسردگی خود را درمان کنید و بدن خود را با یا بدون داروهای گیاهی یا شمیایی به تعادل برگردانید – و دیگر مزیت آن تاثیر فوری است، به طوری که هم در طول درمان و هم بعد از آن احساس بهتری خواهید داشت. در این صورت درمان شما آسانتر خواهد بود، چرا که با داشتن احساس بهتر، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی که افسردگی شما را در درازمدت بهبود می‌بخشد، بسیار آسان‌تر خواهد بود. طب سوزنی، رژیم غذایی سالم، ورزش و مشاوره برای حفظ احساس شادی و سلامت لازم است.

 

برای کسانی که افسردگی بسیار شدید و/یا افسردگی آمیخته با اضطراب دارند، طب سوزنی با تمام موارد بالا و همچنین داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب ترکیب می شود. یکی از مشکلات داروهای ضد افسردگی این است که با گذشت سالها، حساسیت برخی افراد نسبت به آنها کاهش می یابد و داروها اثربخشی خود را از دست می دهند. من متوجه شدم آن دسته از بیماران من که طب سوزنی را در زندگی خود ادغام می کنند، مدیریت طولانی مدت بهتری برای افسردگی خود دارند.

 

نمونه بالینی درمان افسردگی مزمن ده ساله با لیزر آکوپانکچر و لیزر موضعی ناحیه سر

 

خانم ۳۶ ساله به مدت ده سال افسردگی شدید داشتند که با بی خوابی و اضطراب شدید و بی اشتهایی همراه بود.
شدت افسردگی در یک ماه گذشته بیشتر شده بود.
ایشان از طریق پدرشان با مطب ما آشنا شدند.
سه جلسه درمان با طب سوزنی، لیزرآکوپانکچر گوش و بدن، اوریکولوتراپی و لیزر موضعی ناحیه سر برای ایشان انجام شد که موجب بهبودی ۸۰ درصد در ایشان گردید.
اضطراب به طور کامل برطرف شده و احساس آرامش دارند. همچنین کیفیت خواب و غذا خوردن بهبود یافته است.
ایشان ساکن هلند هستند و اکنون چهارمین جلسه درمان را پشت سر گذاشتند و طی مدتی که ایران هستند، برای بهبودی کامل جلسات را ادامه خواهند داد.

 

 

 

اطلاعات تماس مطب دکتر عباس انصاری- طب سوزنی و لیزر

 

021-26767205

09106642920

اینستاگرام: dr.Abbas_Ansari@

 

منبع: https://www.apathtonaturalhealth.com/blog/acupuncture-as-a-treatment-for-depression

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.