اثرات خواب منظم بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

اثرات خواب منظم بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

اثرات خواب منظم بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

در این ویدئو اهمیت خواب بر سیستم دفاعی بدن مورد بحث قرار می گیرد.

⁦✔️⁩ موضوع اول نیاز افراد مختلف به خواب است.
این نیاز بسته به سن افراد متفاوت است؛ افراد در شیرخوارگی و نوزادی به خواب بیشتر و در کهنسالی به خواب کمتری نیاز دارند. اعداد مختلفی به عنوان بازه زمانی مورد نیاز برای خواب ذکر شده است. با توجه به برداشت اینجانب از کتب مختلف، افراد بالغ به 5 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. پرخوابی و کم خوابی هر دو موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می گردند. خواب مورد نیاز افراد باید به گونه ای باشد که وقتی افراد از خواب بیدار می شوند، سرحال باشند و خستگی شان برطرف شده باشد.
⁦✔️⁩ موضوع دوم، زمان خوابیدن در شب است. در طب سنتی ایرانی و طب چینی توصیه اکید شده که افراد شب ها زود بخوابند.
ساعتی که در کتاب طب سنتی ایرانی عنوان شده از ساعت 10 شب تا 3 صبح است. البته چینی ها این زمان را تا خروس خوان بیان می کنند.
🕚 با تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت 11 شب بهترین زمان برای خوابیدن است و هرچه این ساعت دیرتر باشد، اثرات تضعیف کننده بر سیستم دفاعی بدن خواهد داشت. البته این موضوع نباید موجب نگرانی افراد شود، زیرا عوامل متعددی بر سیستم دفاعی بدن اثرگذار هستند. همانطور که گفته شد، زمان از خواب بیدار شدن 3 صبح یا بر اساس طب چینی موقع خروس خوان است که طبق فرهنگ جامعه ما بیدار شدن در این زمان مشکل است، بنابراین تاکید ما بیشتر بر زود خوابیدن در شب است.


⁦✔️⁩ موضوع سوم خواب صبحگاهی است. تمام مکاتب پزشکی، از جمله طب غربی یا کلاسیک و طب سنتی ایرانی و طب چینی بر این باورند که خواب صبحگاهی عوارضی به دنبال دارد و موجب احساس خلق گرفته و کسل بودن می شود و همچنین اثر سوء بر سیستم دفاعی بدن دارد. البته طب غربی یا کلاسیک ثابت کرده است، ساعت 6 صبح زمان ترشح کورتیزول است که بر سیستم دفاعی بدن تاثیر دارد و توصیه شده که افراد قبل از ساعت 6 از خواب بیدار شوند.

منابع:

مبانی جامع طب چینی (جلد دوم)، نویسنده: جیووانی ماچیوچیا، ترجمه دکتر عباس انصاری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.