لیزر موضعی، راهی برای بهبود عملکرد تخمدان ها

لیزر موضعی، راهی برای بهبود عملکرد تخمدان ها

لیزر موضعی، راهی برای بهبود عملکرد تخمدان ها

عملکرد تولید مثلی تخمدان ها در پستانداران تحت کنترل مکانیسم های پیچیده فیدبکی قرار دارد و شامل فاکتورهای آزاد شده از هیپوتالاموس و FSH و LH تولید شده از غده هیپوفیز است. استروژن و پروژسترون که به ترتیب توسط فولیکول های تخمدان و جسم زرد تولید می شوند، اساس چرخه قاعدگی و همچنین عملکرد طبیعی تولید مثل هستند.

در بررسی صورت گرفته در دانشگاه قاهره (2018) از 72 موش ماده نژاد Wistar Albino استفاده شد که به سه گروه تقسیم شدند: 17 موش به عنوان گروه شاهد یا کنترل (که تحت هیچ درمانی قرار نگرفتند)، 19 موش که تحت درمان با کلومیفن سیترات (گروه کلومید) بودند و 36 موش که لیزر موضعی با طول موج 660 نانومتر ( گروه لیزر) دریافت کردند.

این مطالعه نشان داد تحریک تخمدان ها با لیزر موضعی روشی نوین و موثر برای القای تخمک گذاری است. این لیزر به اندازه مصرف کلومیفن سیترات باعث افزایش قابل توجه استرادیول و پروژسترون سرم می شود (که شاخص مناسبی برای سنجش عملکرد تخمک گذاری و جسم زرد است) (1).

مشخص شده که لیزر موضعی کم توان اثرات مفیدی بر چندین بیماری آسیب شناختی از جمله التیام زخمها، درد و التهاب دارد. این لیزر فرایندهای بیولوژیکی مثل تکثیر سلولی، آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول) و آنژیوژنز (رگ زایی) را تعدیل می کند. تخمدان های تیمار شده با لیزر هیچ تغییری در رابطه با تعداد فولیکول های اولیه نشان نمیدهند، به عبارت دیگر این لیزر تعداد فولیکول ها را بیشتر نمی کند، بلکه درصد فولیکول های AMH- مثبت را افزایش می دهد.
در مطالعه انجام شده در یکی از مراکز تحقیقاتی آرژانتین اثرات کاربرد موضعی لیزر کم توان بر دینامیک یا پویایی فولیکول، ذخیره تخمدان، سطح پروژسترون، آپوپتوز، آنژیوژنز و بازده تولید مثل در موش های بالغ بررسی شده است.

با مقایسه موش های گروه شاهد یا کنترل با گروه لیزر مشخص شد که لیزر موضعی کم توان، درصد فولیکول های اولیه و فولیکول های پری آنترال را افزایش می دهد، حال آنکه درصد جسم زرد را کاهش می دهد. لیزر کم توان در صد مرگ برنامه ریزی شده را در فولیکولهای آنترال اولیه کاهش می دهد. این لیزر باعث کاهش نواحی سلول های اندوتلیال و افزایش‌ نواحی سلول های پری اندوتلیال در تخمدان میشود. لیزر کم توان کیفیت تخمدان ها را بهبود می بخشد و با تنظیم مرگ سلول ها و پایداری عروق تخمدان، دینامیک فولیکول را تعدیل می کند

بنابراین داده ها حاکی از این است که لیزر کم توان می تواند به عنوان یک روش نوین و موفقیت آمیز، بی خطر و ایمن در درمان پاتولوژی های متعدد از جمله اختلالات تولید مثلی زنان مورد استفاده قرار گیرد (2).

منبع:

1 Assessment of Laser Biostimulation in Induction of Ovulation by Mohamed A. El-Nourya et al

2 Low level laser therapy (LLLT) modulates ovarian function in mature female mice by Author links open overlay panelGonzaloOubiña et al

021-887851110

021-26767205

T.me/@DrAnsariClinic

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.