نمونه بالینی افزایش چندین برابر ذخیره تخمدان

نمونه بالینی افزایش چندین برابر ذخیره تخمدان

نمونه بالینی افزایش چندین برابر ذخیره تخمدان

اصطلاح ذخیره تخمدان به معنای تعداد تخمک های موجود در زمان آزمایش در تخمدان زن است. جنین دختر در رحم مادر در هفته بیستم، هفت میلیون تخمک دارد. با گذر زمان تعداد تخمک ها کاهش می یابد و در هنگام تولد معمولاً نوزاد دختر حدود ۲۰۰,۰۰۰ تخمک دارد. البته تعداد فولیکول ها در بین نوزادان دختر متفاوت است.زمانی که دختر به دوران بلوغ می رسد، هر ماه یک عدد از این فولیکول ها به شکل تخمک آزاد می شوند. بنابراین، با گذر زمان و افزایش سن، ذخیره تخمدان کم می شود و این روند کاهشی تا زمانی ادامه می یابد که فرد به سن یائسگی برسد و ذخیره تخمدان به اتمام برسد.

زمانی که قاعدگی یک خانم شروع می شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان سال به سال کاهش پیدا می کند. استرس، کم اشتهایی، تغییرات شدید در وزن بدن، اختلال در غذا خوردن و ورزش های بسیار سنگین، باعث عدم تخمک گذاری می شود و بنابراین ممکن است به دلایلی ذخیره تخمدان تا قبل از سن طبیعی یائسگی، یعنی بین سنین 30 تا 40 سال کاهش نشان دهد. در اینصورت فرد در این سنین دچار عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، افزایش وزن، افسردگی، ضعف حافظه و … می شود که برای سنین 30 تا 50 سال بسیار زودهنگام است.

نمونه بالینی زیر بیمار، م.ع.، ۳۶ ساله را نشان می دهد که از سال 95 دچار یائسگی زودرس بودند، هر دو ماه یکبار پریود می شدند و احساس گرگرفتگی داشتند. از سال 97 قاعدگی تنها با داروهای گیاهی و پروژسترون صورت می گرفت.
آزمایشات، میزان AMH یا ذخیره تخمدان را برابر 0.016، FSH را برابر47 و LH را برابر 20 نشان می داد.
هفت جلسه لیزرآکوپانکچر و لیزر موضعی تخمدانها و رحم و همچنین طب سوزنی برای بیمار انجام شد و ایشان پس از سه سال به طور طبیعی پریود شدند و آزمایشات انجام شده در روز سوم قاعدگی نشان از افزایش AMH به 0.62 (حدودا 38برابرشده است)، کاهش FSH به 11 و نیز کاهش LH به 9 واحد داشت. درمان برای افزایش بیشتر ذخیره تخمدان ادامه دارد.

FSH: 47.7 ➡ 11.21
LH: 20.4 ⁦➡⁩ 9.16

AMH: 0.016 ➡ 0.62

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.