درمان تنگی نفس با طب سوزنی

درمان تنگی نفس با طب سوزنی

درمان تنگی نفس با طب سوزنی

تنگی نفس در اصل اشكال در تنفس است كه می‌تواند هنگام دم یا بازدم و یا هر دو باشد. افراد مبتلا به آسم موقع خارج كردن نفس (بازدم) دچار مشكل می‌شوند، اما كسانی كه دچار تنگی ناحیه نای هستند، هنگام دم مشكل دارند كه می‌تواند در مجرای تنفسی فرد آثار جبران ناپذیری برجای گذارد.به طور کلی تنگی نفس یا دشواری در تنفس به دلیل مشکل ریه یا قلب است. بروز تنگی نفس پس از انجام فعالیت فیزیکی سنگین، طبیعی است ما اگر همیشه احساس خستگی مفرط و تنگی نفس دارید باید آن را جدی بگیرید. آسم و برونشیت از جمله بیماری هایی هستند که تنگی نفس از علائم اصلی آن هستند. همچنین علامت شایع در بیماران مبتلا به سرطان، دشواری در تنفس است است. این افراد معمولا به دلیل انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی کم خون هستند که نتیجه آن خستگی و تنگی نفس خواهد بود.
از دیدیگاه طب چینی، باد- سرما یا باد- گرما عامل انسداد ریه ها و در نتیجه مانع حرکت چی (انرژی اصلی بدن) است؛ بنابراین چی در قفسه سینه انباشته شده و منجر به تنگی نفس حاد می شود.
مطالعات انجام شده در ژاپن نشان می دهد 2 ماه درمان با طب سوزنی می تواند به افراد مبتلا به تنگی نفس کمک کند. در موارد شدید بهبود این مشکل معمولا با مصرف استروئیدها و برونکودیلاتورها و نیز تمرینات تنفسی انجام می شود.   بنظر می رسد طب سوزنی تمام عضلات اطراف قفسه سینه را تسکین می دهد و باعث رفع تنگی نفس می شود.
طب سوزنی کیفیت زندگی افراد مبتلا به انسداد مزمن ریه (COPD) را نیز بهبود دهد. شایع ترین علامت این بیماری تنگی نفس (Breathlessness یا dyspnea) است. همانطور که گفته شد یکی از راه هایی که طب سوزنی باعث بهبود تنفس می شود تأثیر آن در کاهش استرس و افزایش قدرت و تحرک عضلات قفسه سینه و در نتیجه انعطاف پذیری عضلات و تنفس بهتر بیمار است. از مکانیسم های دیگر آن ایجاد تعادل بین سیستم های مختلف بدن است که باعث عملکرد صحیح آن ها خواهد شد. همچنین تحقیقات متعدد آزاد شدن ناقلین شیمیایی مثل  اندورفین ها در حین انجام طب سوزنی را به اثبات رسانده اند.
همچنین بررسی ها نشان می دهد طب سوزنی در درمان تنگی نفس در بیماران مبتلا به سرطان نیز بسیار موثر است.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.