درمان قاعدگی دردناک با لیزرآکوپانکچر

درمان قاعدگی دردناک با لیزرآکوپانکچر

درمان قاعدگی دردناک با لیزرآکوپانکچر

قاعدگی دردناک به هرگونه درد اسپاسمی در طول دوره قاعدگی گفته می شود که دلیل پاتولوژیک مشخصی ندارد. این عارضه در بین 40 تا 50 درصد زنان جوان شایع است و طی چندین سال تأثیر زیادی بر زندگی آنان دارد؛ گاهی اوقات شدت درد به اندازه ای است که فرد نمی تواند در سر کار حاضر شود. بسیاری از زنان با قاعدگی دردناک احساس خستگی شدید، تنفر از خود، حملات میگرن، اضطراب، بی خوابی، افسردگی، درد پاها، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، سرگیجه، تحریک پذیری، حساسیت پستان ها به لمس و درد اسپاسمی شکم و پایین کمر را تجربه می کنند.
بسیاری از زنان این دوره با اینگونه علائم را بخشی از زندگی طبیعی خود پذیرفته اند؛ با اینحال زنان در مقایسه با مردان بیشتر به دنبال درمان های مکمل یا جایگزین هستند؛ به طوری که در ایالات متحده 49 درصد زنان و 37/8 درصد از مردان به دنبال درمان های سنتی هستند. هزاران سال است که طب گیاهی چینی و طب سوزنی برای درمان تنش های پیش از قاعدگی و قاعدگی دردناک استفاده می شود. این نوع درمان ها باعث افزایش انرژی، کاهش درد اسپاسمی، بهبود عملکرد گوارش و سیستم ایمنی و خواب بهتر فرد می شود.
سازمان ملی بهداشت اخیراً طب سوزنی را به عنوان روشی موثر برای برخی مشکلات سلامت از جمله درد قاعدگی معرفی کرده است.
لیزآکوپانکچر یکی از روش های نوین و موثر طب سوزنی است که در آن به جای سوزن از تابش لیزر کم توان به نقاط طب سوزنی استفاده می شود. کاربرد این روش تأثیر زیادی در تسکین یا کاهش درد قاعدگی و بهبود علائم داشته است. 12 آزمایش کنترل شده تصادفی به این نتیجه رسیده اند که لیزرآکوپانکچر نسبت به مصرف داروهای شیمیایی تأثیر بیشتری در تسکین درد قاعدگی دارد. همچنین بهره گیری از طب فشاری گوش، موکسا، طب سوزنی گوش (اوریکولار آکوپانکچر) و الکترواکوپانکچر نسبت به مصرف داروهای شیمیایی تأثیر بیشتری داشته و مسلما فاقد عوارض جانبی است. برخی مطالعات حتی استفاده از لیزرآکوپانکچر در تسکین درد و از بین رفتن علائم قاعدگی را موثرتر از گیاه درمانی می دانند.
مطالعات نورولوژیک و نورواندوکرین مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان قاعدگی دردناک را نشان داده اند. لیزرآکوپانکچر تولید اندورفین ها، سروتونین و استیل کولین در سیستم عصبی مرکزی را تحریک و بنابراین ایجاد بی حسی به درد را بهبود می بخشد. در رفلکس التهابی سیستم عصبی خودکار (ANS)، لیزآکوپانکچر می تواند این سیستم را متعادل و مانع بروز التهاب شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.