تأثیر نورولوژیک تحریک گوش روی مغز انسان

تأثیر نورولوژیک تحریک گوش روی مغز انسان

تأثیر نورولوژیک تحریک گوش روی مغز انسان

شواهد مستقیم در مورد تأثیر نورولوژیک تحریک با طب سوزنی روی مغز انسان در ابتدا به وسیله کارهای چُو در دانشگاه کالفرنیا بدست آمد. این محققان با ثبت تصاویر رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) از قشر مخ انسان نشان دادند که سوزن‌های وارد شده به یک نقطه طب سوزنی دیستال، مثلا روی پا برای درمان اختلال بینایی، می‌تواند موجب افزایش فعالیت fMRI در قشر بینایی پس‌سری شود، در حالی که سوزن زدن نقطه طب سوزنی دیگر، ناحیه شنوایی در لوب گیجگاهی را فعال می‌کند. اگر تنها اعصاب لمسی با تحریک به وسیله طب سوزنی در پوست مرتبط بودند، افزایش در فعالیت fMRI می‌بایست تنها در ناحیه حس‌های سوماتیک در قشر آهیانه دیده شود. این دانشمندان نشان دادند که درد القا شده به صورت تجربی، منجر به افزایش فعالیت fMRI در شکنج کمربندی مغز لیمبیک، تالاموس و PAG می‌شود. پس از اینکه افراد داوطلب با طب سوزنی تحریک شدند، افزایش فعالیت fMRI در هر یک از این سه ناحیه مغز به‌طور چشمگیری کاهش یافت که نشان می‌دهد نقاط طب سوزنی بدن، اعصاب مغزی که به درد پاسخ می‌دهند را مهار می‌کنند.
picture3
تصویر fMRI از مغز انسان، حاصل مجموعه مطالعات دکتر چُو می‌باشد‌. نواحی روشن‌تر تصویر، تحریک عصبی قوی‌تر آن بخش از مغز را نشان می‌دهد. تصاویر گرفته شده از مغز قبل از تحریک با طب سوزنی، فعالیت بیشتر مغز در شکنج کمربندی، تالاموس و ماده خاکستری دور مجرایی را نسبت به تصاویر fMRI گرفته شده پس از تحریک طب سوزنی نشان می‌دهد که پیشنهاد می‌شود تحریک با طب سوزنی منجر به کاهش پاسخ به تحریک دردناک می‌شود.
همچنین تحقیق دیگری توسط آساموتو و تاکشی (1992)، فعال شدن انتخابی مرکز سیری هیپوتالاموس به وسیله طب سوزنی گوش در موش‌های صحرایی را نشان می دهد. تحریک الکتریکی نواحی داخلی گوش موش که مربوط به سیستم روده- معده است، پتانسیل‌های القایی در مرکز سیری ایجاد می‌کند، اما در مرکز تغذیه چنین پتانسیلی ایجاد نمی‌شود. تحریک نواحی محیطی‌تر گوش خرگوش پتانسیل‌های القایی هیپوتالاموسی را فعال نمی‌کند که این امر نشان‌دهنده این است که هر نقطه گوش مربوط به ناحیه یا عملکرد خاصی در بدن است.
این تحقیقات مکانیسم تاثیر طب سوزنی گوش (اوریکولوتراپی) و ارتباط تحریک گوش با مغز را نشان می دهند.
طب سوزنی گوش و بدن همه روزه در مطب دکتر انصاری انجام می شود.
 
26767205 -021
09106642920
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.