کاربرد طب سوزنی (آکوپانکچر) در درمان سکته مغزی

کاربرد طب سوزنی (آکوپانکچر) در درمان سکته مغزی

کاربرد طب سوزنی (آکوپانکچر) در درمان سکته مغزی

درمان طب سوزنی برای بیماران سکته ای که دچار فلج، اختلال تکلم (آفازی) یا مشکلات بلع بوده و متعاقبا افسردگی نیز به مشکلات آن ها افزوده شده، بسیار موثر است. در چین و ژاپن درمان طب سوزنی بلافاصله بعد از سکته آغاز می شود. توصیه ما این است که  قبل از شروع طب سوزنی یک تاخیر دو هفته ای برای افرادی که سکته در آن ها در اثر خونریزی مغزی بوده است، در نظر گرفته شود. دلیل این تأخیر در شروع دوره درمان با طب سوزنی این است که مطالعات نشان داده اند طب سوزنی باعث باز شدن عروق خونی (برای جریان بهتر خون در عروق) و کاهش لخته و التهاب می شود. این اثرات طب سوزنی در مواردی مطلوب هستند که شریان ها مسدود شده باشند اما پس از سکته های مغزی که در اثر خونریزی رخ داده باشند بهتر است طب سوزنی پس از گذشت 2 هفته انجام شود تا اطمینان حاصل کنیم خونریزی عروق متوقف شده است.

در چین، طب سوزنی برای بیماران سکته ای به طور روزانه انجام می شود. برخی آکوپانکچریست های با تجربه در درمان سکته با طب سوزنی حتی در کشورهای غربی بر این باورند سه بار طب سوزنی در هفته مطلوب است.

آیا طب سوزنی حقیقتا به بهبود قربانیان سکته کمک می کند؟

بسیاری از مطالعات منتشر شده از چین و ژاپن و چندین بررسی در اسکاندیناوی تاثیر طب سوزنی در رفع علائم پس از سکته را تایید می کنند. این مطالعات نشان می دهد بیمارانی که از روش طب سوزنی بهره برده اند سریعتر بهبود یافته اند، در مراقبت از خود موفق تر بوده و کمتر به پرستاری و بازتوانی نیاز دارند و از مراقبت های درمانی کمتری استفاده کرده اند.

آکوپانکچر (طب سوزنی) روش درمانی بسیار ایمن و فاقد عارضه است . تجربه نشان می دهد که این روش به بسیاری از بیماران سکته ای کمک کرده است. مزایای این روش و بی خطر بودن آن برای انواع بیماری ها و به ویژه بیماران سکته ای باعث می شود توصیه اکید داشته باشیم که این روش را امتحان کنند.

2 تا 4 هفته طب سوزنی و هر هفته سه جلسه برای رفع علائم پس از سکته ضروری است اما باید بدانیم بیمارانی بهترین نتیجه را می بینند که حداکثر تا 6 ماه پس از سکته به درمان اقدام کرده و نیز جلسات درمانی خود را تکمیل نمایند.

همچنین می توان در کنار طب سوزنی بدن از طب سوزنی گوش نیز برای رفع اختلالات پس از سکته مغزی استفاده کرد.

منبع:

http://www.medicalacupuncture.org

مترجم: مرضیه احمدی

ویدئوی زیر حاکی از رضایت یکی از بیمارن از درمان با طب سوزنی است که قبلا  دچار اختلال در حرکت و تکلم بوده اند و با طب سوزنی این مشکلات در ایشان برطرف شده است:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.