طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان سنتی چینی در سنین بالاست با سوزن های باریکی است که در نقاط بخصوصی در بدن قرار داده می شود.

ابتدا برای تسکین درد استفاده می شود اما برای درمان در شرایط دیگر نیز قابل استفاده است. بیش از 3 میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده می کنند اما بسیاری از این افراد در کشورهای دیگر هستند. در فرانسه، برای مثال از هر پنج نفر یک نفر طب سوزنی را امتحان کرده است.

acupuncture-s1-photo-of-acupuncture-needles-in-womans-back

چطور طب سوزنی کار می کند؟

طب سوزنی در جستجوی رهایی از جریان انرژی حیات یا «چی» با ارزیابی نقاطی همراه با 14 مسیر انرژی است. دانشمندان معتقدند سوزن ها باعث می شود اندروفین -ضد دردهای طبیعی- آزاد شود و ممکن است جریان خون و تغییرات فعالیت مغز بیشتر شود. گفته می شود طب سوزنی فقط به این خاطر کار می کند که  تاثیر آن اثر کمکی دارد.  

acupuncture-s2-photo-of-pressure-points

آیا طب سوزنی به شما آسیب می رساند؟

سوزن های طب سوزنی بسیار باریک هستند و هنگام وارد کردن این سوزن ها بسیاری از افراد دردی حس نمی کنند اما برخی درد زیادی را تجربه می کنند. بسیاری افراد می گویند پس از انجام این کار احساس می کنند پر انرژی هستند یا حتی حس آرامش دارند. هرچند این سوزن ها گاها باعث زخم های موقتی می شوند.

acupuncture-s3-photo-of-acupuncture-needles-and-cotton-swab

نقطه سوزنی : نقطه کم تماس در پشت بدن

اگر درمان های استاندارد دردهای شدید پشت شما را تسکین نداد، طب سوزنی این کار را می کند و پیشنهاد می شود افراد در این شرایط بهتر است این موارد را تجربه کنند. طب سوزنی حقیقی و تقلبی بهتر از قراردادی کار می کنند، درمان ها برای پشت درد بیش ازسه ماه به طول می انجامد. آنها هنوز خارج از طب سوزنی برای کوتاه مدت فعالیت دارند (یعنی درد حاد در ناحیه پشت شما) که بیش از سه ماه طول می کشد. همچنان طب سوزنی برای مدت کوتاهی درد حاد در نایه پشت بدن را تسکین می دهد.

acupuncture-s4-photo-of-lower-back-acupuncture

نقطه سوزن: سردردها

طب سوزنی ممکن است باعث تسکین میگرن یا تنش سردردها شود. افرادی که طب سوزنی کار می کنند روزهای کمتری با سردردهای تنش زا درگیرند تا کسانیکه از درمان سنتی استفاده می کنند.

acupuncture-s5-photo-of-needles-in-forehead

نقطه طب سوزنی: فیبرومالاژیا

مطالعات برای چگونگی عملکرد طب سوزنی در برابر درد فیبرومالاژیا با نتایج ترکیبی تست شدند. برخی بر این باورند طب سوزنی تسکین موقتی درد است و برخی چنین اعتقادی ندارند.

تحقیقی از سوی کلینیک مایو صورت گرفت که طب سوزنی دو مشکل فیبرومالاژیا را حل می کند :خستگی و عصبانیت. اما بطور کلی مدرک کافی برای اثبات عملکرد طب سوزنی برای فیبرومالاژیا وجود ندارد.

acupuncture-s6-photo-of-acupuncture-in-neck

نقطه طب سوزنی: درد های آرتروز

طب سوزنی برای درمان های قراردادی پوکی استخوان بسیار مفید است و برخی از این موارد نشان می دهند، طب سوزنی درد آرتروز را در زانو کاهش می دهد. هرچند تحقیقات بیشتر برای اثبات تاثیر برای پوکی استخوان لازم است.

acupuncture-s7-photo-of-acupuncture-in-knee

سدرم تونل کارپال

طب سوزنی آزمایش شده و با قرص های استروئید برای درد دست و بازو سندرم تونل کارپال استفاده می شود. محققین در تایوان یک گروه هشت نفره را برای درمان طب سوزنی در طول مدت یک ماه به کار گرفتند، بیماران در طولانی مدت تسکین بیشتری را گزارش کردند نسبت به کسانی که دارو مصرف کرده بودند. در حالیکه مطالعات برای تایید به شواهد بیشتری نیاز داشت اینکه تاثیر طب سوزنی برای سندرم تونل کارپال چقدر زیاد است.

acupuncture-s8-photo-of-acupuncture-in-arm

دندان درد:

طب سوزنی شما را از درد کشیدن دندان و جراحی آن نجات می دهد. اما گفته می شود طب سوزنی تقلبی می تواند چنین کاری انجام دهد. برخی مطالعات نشان می دهند هنوز برای درمان درد از طریق طب سوزنی به موارد قابل اثباتی نرسیده ایم.

acupuncture-s9-photo-of-needle-in-hand

دردهای دیگر

بسیاری از افراد به خاطر گردن درد، درد در ناحیه آرنج و دردهای قائدگی، گرفتگی عضلات و جلوگیری از دارو و دیگر اثرات جانبی به طب سوزنی روی می آورند. سازمان سلامت جهانی 28 مورد متفاوت  را فهرست کرده است که از طریق طب سوزنی درمان می شوند. طبق مطالعه موسسه ملی سلامت، طب سوزنی برای بسیاری شرایط متفاوت نیز انجام می شود.

acupuncture-s9-photo-of-needle-in-hand

افزایش درد با مصرف دارو

طب سوزنی باعث تسکین درد می شود وقتی با داروی درد یا تراپی های دیگر صورت گیرد نظیر ماساژ. طب سوزنی می تواند نیاز به داروها را کمتر کند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به دردهای شدید را بهبود بخشد.

acupuncture-s10-photo-of-foot-acupuncture

حالت تهوع

طب سوزنی در اطراف قلب (P6) نقطه طب سوزنی روی کمر عوارض حالت تهوع و استفراق را کاهش می دهد، حتی بعد از درمان با داروهای سرطانی یا جراحی. مطالعات 10 روش طب سوزنی متفاوت را با هم مقایسه کرد. از جمله سوزن ها، تحریک الکتریکی و  طب فشاری برای دارو هایی که باعث توقف حالت تهوع و استفراغ می شوند.

acupuncture-s11-photo-of-man-getting-massage

طب سوزنی و درمان سرطان

همانطور که طب سوزنی می تواند درد را تسکین دهد، حالت تهوع و استفراغ، برای افرادی که با سرطان و شیمی درمانی درگیرند نیز بسیار مناسب است. همچنین به کنترل گرگرفتگی به دلیل سرطان سینه کمک می کند. مطمئن باشید پزشک تجربه کار با افراد سرطانی را دارد.

طب سوزنی و باروری

افراد مشهوری نظیر سلندیون، ماری کری پایه گذار طب سوزنی برای درمان ناباروری بودند و با کمک آن باردار شدند. تحقیقات درمانی با حمایت از این امر پیشنهاد می کند طب سوزنی می تواند تاثیر بر درمان باروری را افزایش دهد. بنابر یک تئوری، طب سوزنی به کاهش استرس و افزایش جریان خون برای تخمدان کمک می کند.

acupuncture-s13-photo-of-hand-with-acupuncture-needle

طب سوزنی باعث می شود دیگر سیگار نکشید؟

طب سوزنی در شرایط متنوع تر دیگری نیز به کارمی رود، از جمله جلسات سیگار کشیدن، بی خوابی، خستگی، افسردگی و آلرژی. شاهد ترکیبی برای برخی مصارف طب سوزنی است برای مثال سوزن های طب سوزنی در گوش این افراد به آنها کمک می کند دیگر سیگار نکشند.

acupuncture-s16-photo-of-child-acupuncture acupuncture-s15-photo-of-ear-with-acupuncture-needles

طب سوزنی و اطفال

طب سوزنی به طور کلی برای اطفال خوب است همانطور که از یک فرد شاغل برای توصیه موارد استاندارد استفاده می کنید. پیش از این برای کنترل درد یا حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی یا درمان دارو های سرطانی استفاده می کردید. دانشمندان استفاده از طب سوزنی را برای درمان کمبود اختلال بیش فعالی حمایت می کنند

وقتی به طب سوزنی می اندیشید

به این دلیل که طب سوزنی به ندرت باعث می شود تاثیرات جانبی ملایمی روی شما بگذارد،. موارد بالقوه برای درمان درد یا درمان های استروئیدی است. همچنین درمان مکمل می تواند همراه با درمان های دیگر به کار رود.

acupuncture-s17-photo-of-doctor-talking-to-woman

خطرات طب سوزنی

هرچند طب سوزنی به طور کلی ایمن است و مشکلات جدی نادری دارد. برخی خطرات را نیز به همراه دارد. سوزن هایی که استریل نباشند باعث عفونت می شوند. مطمئن شوید پزشک از سوزن های استریل شده استفاده می کند و آنها را پس از استفاده دور می اندازد. در طب سوزنی، سوزن های تزریق شده به قسمت های عمیق می توانند شش ها یا کیسه صفرا را درمان کنند یا باعث مشکلاتی برای عروق خونی شوند. از اینرو وجود پزشک متخصص و ماهر در این زمینه ضروری است.

acupuncture-s18-photo-of-tip-of-needle

چه کسی نباید طب سوزنی شود؟

افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند ممکن است با خطر خونریزی مواجه شوند. تحریک الکتریکی سوزن ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در استفاده از راهنماها یا دیگر ابزارهای الکتریکی باشد. زنان باردار باید قبل از انجام طب سوزنی با پرستار صحبت کنند. استفاده از درمان قراردادی سریع یا اعتماد  داشتن به طب سوزنی به تنهایی برای درمان بیماری یا درد های شدید مهم است.

acupuncture-s19-photo-of-sem-of-red-blood-cells

درمان  از سوی پزشکی که طبق استانداردها و آموزش در طب سوزنی مهارت دیده بسیار مهم است. ایالت های متعددی این گواهینامه را ارائه می کنند. سازمان های ملی با حفظ استانداردهایی نظیر آکادمی آمریکایی طب سوزنی درمانی (گروه فیزیکی) یا National Certification Commission for Acupuncture and Oriental Medicine (NCCAOM) وجود دارند.

تنوع طب سوزنی

چندین نوع تراپی دیگر به روش های متفاوت در ارزیابی نقاط طب سوزنی استفاده می شود. فتیله گذاری شامل سوزاندن فتیله، گلوله ای از مخمر خشک و کرمی شکل است که برای گرم کردن سوزن های طب سوزنی یا گرم کردن صورت استفاده می شود.

طب سوزنی الکتریکی با  تحریک الکتریکی سوزن ها و شیوه دیگر طب سوزنی لیزری است اما در صورت استفاده نمی شود.

acupuncture-s21-photo-of-moxibustion

طب فشاری یا طب سوزنی

اگر از سوزن می ترسید می توانید طب فشاری را امتحان کنید. طب سوزنی شامل فشردن یا ماساژ نقاط طب سوزنی برای تحریک راه های انرژی است. دانشمندان طب سوزنی را با طب فشاری مقایسه کردند اما طب سوزنی در کاهش حالت تهوع و کاهش درد زایمان به کار می رود.

acupuncture-s22-photo-of-acupressure

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.