نحوه مراقبت از ناحیه کمر و ستون مهره ها

نحوه مراقبت از ناحیه کمر و ستون مهره ها

نحوه مراقبت از ناحیه کمر و ستون مهره ها

آیا از درد کمر رنج می برد؟ آیا کسی از آشنایان را می شناسید که با این مشکل مواجه است؟ با درک ساختار و عملکرد ستون مهره ها می توانید از تمرین های مطمئن و پیشگیرانه ای استفاده کنید که شما را از لیست میلیون ها فردی که به درد کمر مبتلا هستند خارج می کند. ناحیه پشت متشکل از ستون مهره ها، عضلات، رباط ها و اعصاب است. برای درک بهتر می توانید میله انعطاف پذیر ساخته شده از بلوک هایی (ستون مهره ها) را تصور کنید که با نوارهایی از جنس لاستیک (عضلات و رباط ها) همراه با سیم هایی (اعصاب) که در تمام جهات به این بلوک ها وارد و خارج می شوند، به یکدیگر متصل شده اند. برای انکه شما بتوانید حرکت کنید، بنشینید یا از جای خود بلند شوید، نوارهای لاستیکی بیشترین میزان کار را با انبساط و انقباض خود انجام می دهند و این کار با کمک خم شدن و چرخش میله مرکزی (ستون مهره ها) و به دستور سیم ها (اعصاب) صورت می گیرد. زمانی که تمامی این اجزا در تعادل باشند، پشت بدن به زیبایی عملکرد خود را انجام می دهد. برعکس، اگر هر یک از این بخش ها دچار مشکل شوند، شایع ترین علامت، درد خواهد بود. زمانی که درد شروع می شود باید به دنبال اقدامات مناسب برای رفع آن باشید. طب سوزنی و ماساژ تیونا بیشترین تاثیر را در بازگرداندن سلامت کمر دارند. با اینحال، بهترین درمان همیشه پیشگیری است. تاکنون چه اقداماتی در جهت حفظ کمر خود در وضعیت مناسب انجام داده اید؟

پوسچر (وضعیت بدن در هنگام راه رفتن و ایستادن)

فکر می کنید از پوسچر بدنی مناسبی برخوردار هستید؟ از نحوه ایستادن، نشستن، بلند کردن اجسام، هل دادن یا انجام هر فعالیتی می توانید وضعیت اصلی کمر خود را تشخیص دهید. یادگیری و انجام تای چی، داشتن پوسچر مناسب را برای شما تضمین خواهد کرد.

زمانی که ایستاده یا نشسته اید شکم خود را به داخل جمع کنید و به آرامی از ناحیه کمر بچرخید تا از این ناحیه احساس راحتی کنید و در تمام این مدت شکم خود را ول نکنید.

با زانوهای خود مهربان باشید و آن ها را به آرامی خم کنید.

برای اینکه دچار افتادگی گردن نشوید چانه خود را جلو ندهید و همیشه شانه ها را بالا نگه دارید.

در هنگام بلند کردن اشیا از روی زمین همیشه زانو ها را خم کنید و هیچگاه برای اینکار از ناحیه کمر خم نشوید.

اطمینان حاصل کنید که قوس کف پای مناسبی دارید زیرا قوس کف پا بر وضعیت صحیح هیپ (مفصل ران با باسن) و در نتیجه کمر شما تاثیر خواهد گذاشت.

ورزش و تمرینات کششی

حرکات مناسب را به میزان مناسب تکرار کرده و آن ها را به ارامی انجام دهید؛ هیچگاه بدن خود را تا حد درد مجبور به انجام فعالیت نکنید. همیشه به سیگنال های بدن خود اعتماد کنید. اینکار همیشه بهترین نتیجه را برای شما در پی دارد. برای تقویت و به ردیف کردن مهره های خود یوگا انجام دهید.

به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را به درون قفسه سینه جمع کنید، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر و دوباره هر دو پا را با هم به سمت قفسه سینه بیاورید. پای خود را تا زاویه 45 درجه بلند کنید و تا 5 بشمارید، سپس آن را رها کنید.

روی شکم بخوابید، پای خود را تا زاویه 45 درجه از زمین بلند کنید، تا 5 بشمارید، سپس آن را روی زمین بگذارید. اینکار را برای هر دو پا انجام دهید.

هر یک از دست های خود را بر زاویه بین دو دیوار قرار داده و وزن خود را روی آرنج بیندازید، سپس بدن خود را از مرکز زاویه دو دیوار دور و نزدیک کنید. این حرکت را ده بار انجام دهید.

تغذیه

غذاهای خاصی باعث بدتر شدن التهاب می شوند در حالی که برخی غذاها التهاب را کم می کنند. برخی غذاها باعث تحریک اعصاب می شود حال آنکه برخی دیگر باعث آرامش و ریلکسیشن اعصاب می شوند. مقدار زیادی سبزی، دانه های کامل، میوه ، حبوبات و تا اندازه ای از مرغ و ماهی استفاده کنید.

غذاهای نامناسب: غذاهای بسیار سرخ شده و پر چرب، گوشت قرمز، قهوه، شکر، غذاهای پر ادویه، الکل، محصولات فراوری شده، گوجه، بادمجان، انواع فلفل، سیب زمینی.

غذهای مناسب:

غذاهای سرشار از کلسیم مثل غلات و حبوبات، سبزیجات، جلبک دریایی، آناناس، انگور و گیلاس.

سبک زندگی

اگر سبک زندگی نامناسبی دارید و به همین دلیل دچار درد کمر شده اید، احتمالا تنها، خودتان مقصر هستید. با تغییر و بازبینی نحوه زندگی خود مطمئناً شانس برگرداندن سلامتی به کمر خود را افزایش می دهید.

نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن های طولانی مدت، همگی باعث ضعیف شدن و آسیب به کمر می شوند. هر ساعت از جای خود بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید. روی یکی از دست ها و در حالی که بالشی بین دو زانو قرار دارد بخوابید. مواظب پوسچر خود باشید و خمیده راه نروید.

میزان فعالیت و استراحت خود را متعادل کنید. بعد از انجام فعالیت فیزیکی و قبل از اینکه فعالیت دیگری را آغاز کنید استراحت نمایید.

توانایی ها و محدودیت های خود را بشناسید. بسیاری از مردم بیش از حد بر بدن خود فشار وارد می کنند و از آن انتظار عملکرد بهینه دارند. برنامه پیوسته و مداومی داشته باشید. به موقع از خواب بیدار شوید و به موقع بخوابید، عادات غذایی منظم داشته باشید، هر روز ورزش کنید و زمانی که مجبور به انجام فعالیتی فراتر از توان خود هستید مواظب خود باشید.

کنترل استرس

زمانی که تحت فشار روحی هستید، فشار خون شما بالا می رود، سیستم ایمنی کند می شود و عضلات پشت منقبض شده و باعث بروز اسپاسم می شوند که به نوبه خود موجب آسیب به عضلات و اعصاب می شود. مدیریت موثر انواع استرس می تواند از نهادینه شدن هیجانات منفی جلوگیری کرده و شما را از آسیب های بعدی در امان دارد.

هر روز برای کنترل استرس خود تمرینات مدیتشن انجام دهید. 15 دقیقه در روز برای اینکار وقت بگذارید و در مکانی آرام به شفافیت ذهن و احساسات خود کمک کنید.

از یک دفترچه روزانه برای ثبت هیجانات و افکار منفی خود استفاده کنید در اینصورت می توانید برای همیشه از شر آن ها رهایی یابید.

از فعالیت های هنری برای تبدیل استرس خود به خلاقیت استفاده کنید. نقاشی، موزیک، شعر، باغبانی برخی از اینگونه فعالیت ها هستند.

ماساژ

ماساژ احتمالا با سابقه ترین روش برای تحریک بدن برای ترمیم خود بوده است. با فعال کردن و لمس نقاط یا نواحی خاصی از بدن می توانید مکانیسم های خود ترمیمی بدنتان را تحریک کنید.

با کف دست، بخش میانی و تحتانی کمر خود را با حرکات بالا و پایین و چرخشی لمس کنید تا وقتی که در این نواحی احساس گرما کنید.

نقاط حساس بین انگشت دوم و سوم و نیز انگشت چهارم و پنجم دستهایتان را پیدا کرده و فشار دهید.

به پشت و بر روی دو توپ تنیس دراز بکشید بطوری که هر یک از توپ ها روی دو طرف بخش فوقانی پشت شما روی هر یک از کتف ها قرار گیرد.

بطور کلی با انجام مراقبت های پیشگیرانه ای که در بالا توضیح داده شد و با اندکی درایت می توانید از درد و مشکلات کمر مصون بمانید و از زندگی فعال و سالم خود لذت ببرید.

گاهی اوقات با وجود اقدامات پیشگیرانه همچنان این امکان وجود دارد که کمر آسیب ببیند و از درد کمر رنج ببرید. در چنین مواردی باید به دنبال روش هایی برای بهبود طبیعی خود باشید. طب چینی با بهره گیری از طب سوزنی، تحریک الکتریکی، بادکش، گیاهان دارویی و درمان های موضعی که بر اساس نیازهای خاص هر فرد انجام می شوند، بی نهایت در رفع مشکلات پشت و کمر موثر است. شرایط حاد می توانند طی 5 جلسه درمان بهبود یابند اما مشکلات مزمن ممکن است به 10 تا 12 جلسه درمان نیاز دشته باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.