تاثیر مثبت طب سوزنی برای سندرم خشکی دهان

تاثیر مثبت طب سوزنی برای سندرم خشکی دهان

تاثیر مثبت طب سوزنی برای سندرم خشکی دهان

طب سوزنی، سندرم “خشکی دهان”، ایجاد شده در اثر پرتو درمانی را بهبود می بخشد.

طب سوزنی به بیمارانی که پرتو درمانی در آن ها منجر به خشکی بیش از حد دهان یا زروستومیا (xerostomia) می شود، کمک می کند. علائم این نوع خشکی دهان عبارتند از دشواری در تکلم، خوردن و قورت دادن غذا، عفونت های بافت دهان، احساس تغییر طعم، پوسیدگی دندان و سوء تغذیه.

 

مارک چمبرز، استاد دانشکده سرطان شناسی دهان و لثه در دانشگاه تگزاس می گوید: کیفیت زندگی در بیمارانی که تحت پرتودرمانی قرار می گیرند و مبتلا به خشکی دهان می شوند تا حد قابل توجهی مختل می شود. درمان های مرسوم کمتر از آنچه انتظار می روند بهینه هستند و در بهترین شرایط پاسخ های کوتاه مدت در پی دارند.

 

خشکی دهان پس از در معرض قرار گرفتن غدد بزاقی به پرتوهای درمانی که آن ها را از تولید کافی بزاق بازمی دارد بوجود می آید. جانشین های بزاق مثل آب نبات و آدامس تنها نوعی تسکین موقت را باعث می شوند و داروهای تجویزی مرسوم مثل پیلوکارپین فواید کوتاه مدت داشته و عوارض جانبی آزاردهنده ای به همراه دارند.

   درمان خشکی دهان با طب سوزنی

در یک تحقیق مقدماتی که در مرکز سرطان آندرسون که در مجله  Head and Neck به چاپ رسید، بیماران مبتلا به خشکی دهان تحت درمان طب سوزنی قرار گرفتند. پس از گذشت چهار هفته از طب سوزنی که بصورت دو بار در هفته انجام می شد خوشبختانه بهبود قابل توجهی در علائم و همچنین کیفیت زندگی بیماران مشاهده شد. بیماران تغییرات مثبت در دهان و زبان، صحبت کردن، خوردن و خواب خود را تصدیق کردند.

 

بر اساس گفته های دکتر چمبرز نتایج مثبت ناشی از درمان با طب سوزنی واقعا دلگرم کننده هستند. تحقیقات بیشتر جهت پاسخ به اینکه آیا طب سوزنی می تواند غیر از درمان نقش پیشگیری در خشکی دهان داشته باشد، در حال انجام است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.