دیسک کمر

دیسک کمر

دیسک کمر

 

disk
disk

 

هر انسان معمولا 26 مهره در ستون فقرات خود دارد . مهره ها به وسیله صفحات انعطاف پذیری  به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند . دیسک غضروفی است که بین دو مهره قرار گرفته است و همچون فنری از فشار مهره بالایی کمر به مهره پایینی جلوگیری می کند .

 

از حدود 15 سالگی به بعد دیسک بین مهره ای دچار تغییراتی می شود که اجتناب ناپذیر است ، این تغییرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود .  این تغییرات در بعضی زودتر بروز می کند و در بعضی دیرتر دیده می شود .

سیاتیک عصبی است که از ریشه های عصبی ناحیه کمر منشاء گرفته و از ناحیه باسن و پشت ران عبور می کند.

به درد تیر کشنده که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر می کشد ، درد سیاتیک می گویند .

زمانی که دیسک فتق پیدا می کند ، محتویات آن به ریشه های عصبی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره ها هستند ، فشار وارد می کند و نیز مواد شیمیایی تشکیل دهنده قسمت ژلاتینی دیسک با ریشه های عصبی تماس یافته  و موجب تحریک و التهاب آنها می شود و این فشار و التهاب عصب موجب بروز علائم سیاتیک می گردد ، در ستون مهره های کمری این تغییرات بیشتر در دیسک بین مهره های 3و4 و دیسک بین مهره های 4و5 ایجاد می شود .

disk2
disk2

 

علائم دیسک کمر :

بیرون زدگی و فتق دیسک بین مهره کمری معمولا با احساس درد خودش را نشان می دهد ، این درد می تواند به طور ناگهانی و شدید شروع شود و یا تدریجاً شدت آن افزایش یابد .

درمان دیسک کمر :

  • تغذیه : مبتلایان به دیسک از مصرف مواد غذایی که طبع سردی دارد مثل مصرف گوشت گاو و لبنیات تهیه شده از شیر گاو و سایر مواد غذایی که طبع سرد دارند کمتر مصرف کنند زیرا این خوراکی ها باعث تحریک درد می شود و برای تامین کلسیم می توانند گاهگاهی یک وعده غذایی را از کشک و گردو و خرما استفاده کنند .
  • جراحی : 90 % درد سیاتیک بدون جراحی بهبود می یابد .
  • البته پس از جراحی دیسک کمر نیز ، امکان عود مجدد وجود دارد ، ولی معمولا عود ها در سطح بالاتر و پایین تر دیسک درمان شده قبلی اتفاق می افتد .
  • طب سوزنی :

اثر طب سوزنی  بر روی روند درمان سیاتیک می تواند بسیار سریع و چشمگیر باشد . در حقیقت می توان گفت سیاتیک یکی از بیماری هایی بوده که در طول تاریخ سبب شهرت طب سوزنی شده است .

طب سوزنی با تاثیرات تسکین درد ، شل کننده عضلانی و آرام بخشی که دارد می تواند با سرعت بالایی سبب بهبود بیماری گردد .

 

همراه با طب سوزنی از dry needling  برای درمان کمردرد و سیاتیک استفاده می کنیم .

و چندین عضله که دردرد سیاتیک دخیل هستند ، را سوزن می زنیم که مهمترین عضله ، پیریفورمیس می باشد.

روش dry needling که توسط خانم دکتر جانت تراول آمریکایی ابداع شد ، موثرترین روش درمان سیاتیک می باشد . اینجانب طب سوزنی متداول را با dry needling  به صورت همزمان و ترکیبی استفاده می کنم و نتایج درمانی آن ، فوق العاده است و حتی با یک جلسه درمان ، بهبودی قابل ملاحظه ای بدست می آورم  .

در این روش نقاط ماشه ای (trigger points  ) را سوزن می زنیم . این روش با طب سوزنی رایج کاملا متفاوت است . در بدن انسان حدودا 620 نقطه ماشه ای فعال یا نهفته داریم .

 

نقاط ماشه ای : نقاط با افزایش تحریک پذیری در فاشیای اطراف عضلات اسکلتی هستند . این ها همراه نودول قابل لمس در باند های سفت ، فیبرهای عضلانی هستند .

(نقاط ماشه ای ) ، دردهایی که غالبا به نواحی دردناک وسیعتر ، انتشار می یابد غالبا از نقاط ماشه ای فاصله دارند .

با فشار روی نقاط ماشه ای ، درد موضعی ، درد منتشر شونده و یا انقباض ناگهانی (twitch ) در موضع ایجاد می شود

 

disk1
disk1

علل ایجاد کننده نقاط ماشه ای :

فشار بر عضلات به صورت حاد یا مزمن ، فعال شدن به وسیله دیگر نقاط ماشه ای (اولیه و ثانویه  ، کلیدی و اقماری ) ، استرس سایکولوژیک (از طریق التهاب عمومی ) ، عدم تعادل هموستاتیک ، ترومای مستقیم به عضله ، ترومای در تصادفات ، رادیکلوپاتی ، عفونت ها ، سیگار

نقاط ماشه ای فقط در عضلات ایجاد می شود آنها موجب انقباض موضعی تعدادکمی از فیبرهای عضلانی در یک توده عضلانی می شوند . اینها می توانند موجب کشیدگی تاندون ها شده و درد عمیقی در یک مفصل ایجاد کنند.

 

Trigger point  موجب آزاد شدن مقدار زیادی استیل کولین شده که به نوبه خود موجب دپلاریزاسیون ممتد در فیبرهای عضلانی می گردد .

این انقباض ممتد روی عضلات در خونرسانی موضعی ناحیه فشار می آورد .

این کاهش انرژی موجب آزادسازی مواد حساس شده که روی گیرنده های دردتاثیر می کند و موجب درد می گردد .

این نقاط ماشه ای موجب درد و ضعف در عضلات می گردد .

درمان نقاط ماشه ای :  ماساژ – لرزش مکانیکی – اولتراسوند پالسی – تحریک الکتریکی – تزریق مواد – dry needling – لیزر کم توان – تکنیک کشیدن

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.