آشنایی با اندام های داخلی (قلب) از کتاب جیوانی مترجم: دکتر عباس انصاری

آشنایی با اندام های داخلی (قلب)  از کتاب جیوانی مترجم: دکتر عباس انصاری

آشنایی با اندام های داخلی (قلب) از کتاب جیوانی مترجم: دکتر عباس انصاری

عملکردهای قلب

قلب در میان تمام اندام های داخلی یکی از مهمترین اندام ها بوده، گاهی به عنوان “حکمران”، “امپراطور” یا “فرمانروای” اندام های داخلی توصیف می شود. در فصل 8 “سوالات ساده” از کتاب طب داخلی آمده است: ́قلب شبیه یک فرمانرواست و بر ذهن حکومت می کند . محور روحانی در فصل 71 می گوید: ́ قلب فرمانروای پنج اندام یین و شش اندام یانگ بوده و اقامتگاه مغز است.

عملکردهای اصلی قلب شامل کنترل خون و رگ های خونی و اقامتگاهی برای مغز (شن) است. عملکردهای آن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
کنترل خون
کنترل رگ های خونی
آشکار شدن در رنگ چهره
اقامتگاه مغز (شن)
به زبان راه دارد
عرق کردن را کنترل می کند

مبحث قلب تحت عناوین زیر ادامه پیدا می کند:

کنترل خون
قلب خون را به دو روش کنترل می کند:
1. تغییر شکل چی غذا به خون در قلب انجام می شود.
2. قلب مسئول جریان خون، دقیقا طبق آن چه که در طب غرب بیان شده می باشد (اگرچه در طب چینی، دیگر اندام ها، مخصوصا شش ها مسئول این کار هستند. طحال و کبد نیز در گردش خون نقش دارند).
یک قلب سالم برای تامین مناسب خون به همه بافت های بدن ضروری است. زمانی که عملکرد آن دچار اختلال می شود (مثلا خون رسانی به قلب ناقص است) گردش خون کند بوده و ممکن است دست ها سرد باشند.
ارتباط بین قلب و خون از این لحاظ نیز مهم است که نشان دهنده استحکام بنیه یک فرد می باشد.
اگرچه بنیه ما عمدتا مرتبط با اسانس یا جوهره کلیه است، تا حدی با قدرت نسبی و ذاتی قلب و خون نیز مشخص می شود. اگر قلب قوی باشد، خون به میزان فراوان تامین شده و جریان آن کافیست، و در نهایت شخص سرشار از قدرت و نیرومندی خواهد بود و بنیه ای قوی خواهد داشت. اگر قلب از نظر بنیه و وضعیت فیزیکی ضعیف و جریان خون ناکافی باشد، شخص نیز بنیه ای ضعیف و توان کمی خواهد داشت. یک نقطه ضعف بنیه قلب، گاهی اوقات با یک شکاف کم عمق ولی ممتد در خط میانی زبان (شکل 6-1) و نبض ضعیف در ناحیه قلب و کلیه در مچ دست آشکار می شود.

جهت مشاهده ادامه مطالب روی لینک زیر کلیک کنید:
عملکرد قلب از کتاب جیووانی- مترجم دکتر عباس انصاری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.