توصیه های پزشکی دکترانصاری، طب سنتی، ویژه از دکتر انصاری

راهکارهای درمان خستگی صبحگاهی

آیا صبح‌ها با احساس خستگی و سنگینی از خواب بیدار می‌شود، طوری که انگار اصلا نخوابیده اید؟ آیا احساس بیحالی شدید دارید و تنها به این خاطر که مجبور به کار کردن هستید، از منزل خارج می‌شوید؟
اکثر ما صبح‌ها با صدای زنگ ساعت یا گوشی بیدار می‌شویم و از همان ابتدای صبح با این شوک وارده، ضربان قلبمان افزایش می‌یابد. به‌زحمت و با چشمانی نیمه‌باز خود را به دستگاه چای‌ساز می‌رسانیم و با یک لیوان قهوه یا چای مقداری انرژی کاذب برای بدنمان تأمین می‌کنیم تا بتوانیم برای رفتن به سرکار یا انجام کارهای روزمره آماده شویم. با همان احساس کوفتگی به منزل بازمی‌گردیم و تا دیروقت به مهمانی، تماشای تلویزیون یا گشت زدن در دنیای مجازی می‌پردازیم؛ مسلماً صبح روز بعد خسته‌تر از خواب بلند می‌شویم و همه را به پای افزایش سن می‌گذاریم؛ چراکه هزاران آزمایش انجام داده‌ایم که نه نشانی از کم‌خونی دارند و نه کم‌کاری تیروئید و نه هر مورد مشکوک دیگری.
همان‌طور که گرسنگی علامت نیاز بدن به تغذیه مجدد است، خستگی نیز درخواست بدن برای استراحت است تا انرژی ازدست‌رفته را احیا کند؛ اما ما در دنیای مدرن به‌جای گوش دادن به آنچه بدنمان می‌گوید، با مصرف شکر، کافئین و دیگر محرک‌ها درخواست بدنمان را نادیده می‌گیریم تا روزمان بگذرد.
خواب بی‌کیفیت، مصرف غذاهای نامناسب، مسئولیت‌های زیاد در منزل یا محل کار و استراحت ناکافی به اضافه هیجانات مختلف، فعالیت بیش از حد جنسی، مصرف الکل و برخی بیماری‌های مزمن مسئول تمام حالات بد ما در هنگام صبح و گاهاً عصر است. از دیدگاه طب چینی این عوامل باعث راکد شدن یا کم شدن انرژی بدن و خستگی، سستی، بیحالی و احساس کوفتگی ما می‌شوند. این طب درمان‌هایی با قدمت چند هزارساله برای افزایش انرژی بدن ما دارد. بنابراین جای نگرانی نیست و با دنبال کردن توصیه‌های زیر می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

راهکارهای مقابله با خستگی در ساعات مختلف روز
۱٫ اولین و مهم‌ترین عامل در شارژ مجدد انرژی بدن خواب عمیق و منظم است. اکثر افراد خواب بی‌کیفیت دارند و شب‌ها تا دیرهنگام به کار با موبایل، کامپیوتر و تماشای تلویزیون مشغول‌اند و دیر به رختخواب می‌روند. لازم است بدانیم ملاتونین یا همان هورمون خواب، تنها یک یا دو ساعت پس از اینکه گیرنده‌های نور در چشم‌ها تاریکی هوا را تشخیص دادند، فعال می‌شوند.
اگر آخرین باری را که به کمپ یا فضایی عاری از نور مصنوعی رفته‌اید، به یاد آورید متوجه می‌شوید که دو ساعت بعد از غروب احساس خواب‌آلودگی داشته‌اید؛ چراکه در خارج از شهر ذهن شما با نورهای مصنوعی لامپ‌ها فریب داده نمی‌شود و متوجه می‌شود که روز به پایان رسیده است؛ بنابراین نیاز به خواب را اعلام می‌کند؛ بر این اساس بهترین ساعات برای رفع خستگی و پاکسازی بدن از ساعت ۱۱ تا ۶ صبح است.
برای بهتر به خواب رفتن در شب از مصرف محرک‌های کافئین دار مثل قهوه و چای یا مصرف الکل خودداری کنید. از مصرف بیش از حد مایعات نیز بپرهیزید؛ در این صورت مجبور نخواهید بود در طول شب برای دستشویی رفتن بیدار شوید.
با انجام ورزش‌های تنفسی، کششی و مدیتیشن ذهن و بدن خود را ریلکس و برای خواب آماده کنید. همچنین، صبح‌ها با حرکت دادن آرام بدن و حرکات کششی ملایم خون و انرژی را به مفاصل و عضلات برسانید.

برای مشاهده راه های دیگر راه های رفع خستگی در طول روز بر روی لینک زیر کلیک کنید:
درمان خستگی صبحگاهی

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.