روشهای درمان، متخصص تربیت بدنی (گرایش قلب، عروق و تنفس)

 نقش ورزش در سلامتی

با توجه به پیشرفت روزافزون علوم و فناوری، هر گونه تغییر جدید می تواند آثار متفاوتی را در کلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی انسان به وجود آورد. از این میان عواملی که در سلامت انسان تاثیرگذار هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. در دنیای پیشرفته امروزی به دلیل جایگزینی بیماری های غیرواگیردار با بیماری های واگیردار و نیز به دلیل تغییر سبک زندگی و شیوه های تغذیه در افزایش میزان بیماری های غیرواگیردار، لزوم تغییر نگرش در مراقبت و بهداشت با هدف حفظ و ارتقای سلامتی ضروری است. بدین ترتیب، عدم تحرک افراد به عنوان یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری ها و بروز مرگ، حائز اهمیت است.

فعالیت فیزیکی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز بیماری ها، عوارض آن ها و در نهایت مرگ و میر ناشی از آن داشته باشد. در دنیای امروز پیاده روی بهترین و راحت ترین فعالیت فیزیکی برای کسب آمادگی جسمانی و روانی است؛ ورزشی لذت بخش و کم خطر که در دسترس همگان است و همه جا و همه وقت امکان اجرای آن وجود دارد.

با انجام ورزش های معمولی همراه با رژیم غذایی و استراحت مناسب در یک سال می توان فشار خون را از ۱۷ به حدود ۱۴ رسانید و مسلما ورزشکاران معمولا دچار عوارض فشار خون نمی شوند و ورزش حتی در سنین شصت تا هشتاد سالگی می تواند در متعادل نگه داشتن فشار خون نقش داشته باشد؛ چراکه در اثر ورزش، عروقی که در سطح بدن جریان دارد انبساط می یابد و فشار خون سقوط می کند. ورزش پیاده روی و کوه نوردی به خوبی فشار خون بالا را متعادل می سازد. سکته قلبی، مرگ زودرس و دیابت از جمله مشکلاتی هستند که با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز می توان مانع بروز آن ها شد.

 

کامبیز مرادی (دکترای فیزیولوژی ورزشی گرایش قلب و عروق و تنفس )

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.