درمان بی اختیاری ادراری با طب سوزنی

درمان بی اختیاری ادراری با طب سوزنی

درمان بی اختیاری ادراری با طب سوزنی

بی اختیاری ادراری که در زنان شیوع بیشتری دارد، به معنای عدم کنترل مثانه است. دامنه وخامت این مشکل از چکه کردن ادرار در هنگام سزفه یا عطسه تا نیاز مبرم برای دفع ادرار متغیر است (به طوری که ممکن است فرد نتواند به موقع خود را به سرویس بهداشتی برساند و مسلما موجب احساس شرم و ناراحتی زیاد در بیمار شده و جنبه های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد). از جمله عوامل موثر در بی اختیاری ادراری می توان به چاقی، مصرف سیگار، سن، وراثت و جنسیت اشاره کرد.
علائم:
بسیاری از افراد ممکن است گاهاً چکیدن چند قطره ادرار را   تجربه کنند. درحالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر اوقات تجربه خروج میزان کم تا متوسط ادرار و عدم توانایی در کنترل آن را داشته باشند.
انواع بی اختیاری ادراری به شرح زیر است:
بی اختیاری استرسی:  چکیدن ادرار به هنگام وجود فشار بر روی مثانه در اثر عطسه، سرفه، خنده، ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین.
بی اختیاری فوریتی: نیاز شدید و ناگهانی به دفع ادرار که منجر به خروج بی اختیار ادرار می گردد. فرد ممکن است اغلب اوقات ازجمله شب هنگام نیاز به دفع ادرار داشته باشد.این نوع بی اختیاری ممکن است در اثر عفونت، یا شرایط جدی تر مانند دیابت یا اختلالات نورولوژیک ایجاد گردد.
بی اختیاری سرریزی: فرد ممکن است گاهی اوقات یا دائماً ریزش ادرار را به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه تجربه کند.
بی اختیاری عملکردی: اختلال فیزیکی یا ذهنی که مانع رسیدن به موقع فرد برای دفع ادرار می شود.
بی اختیاری ادراری یک بیماری نیست، بلکه یک علامت بوده و ممکن است وضعیت پنهانی جدی تری را نشان دهد.
بی اختیاری ادراری موقت
برخی نوشیدنی ها، غذاها و داروها ممکن است ادرارآور باشند- از اینرو مثانه فرد را تحریک کرده و میزان ادرار را افزایش دهند، مانند:
الکل، کافئین، نوشیدنی ها و آب گازدار، شیرین کننده های مصنوعی، شکلات، فلفل تند، غذاهای پر ادویه، داروهای قلب و فشار خون، مصرف میزان زیاد ویتامین C
عفونت دستگاه ادراری و یبوست نیز ممکن است باعث بی اختیاری ادراری شوند.
بی اختیاری ادراری دائم
بی اختیاری ادراری ممکن است وضعیت دائمی باشد که در اثر مشکلات فیزیکی زیربنایی ایجاد شود مانند:
بارداری، زایمان، تغییرات همراه با افزایش سن، یائسگی، هیسترکتومی، بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات، انسداد در دستگاه ادراری، اختلالات نورولوژیکی
در طب چینی، دو تشخیص اصلی برای بی اختیاری ادراری وجود دارد: 1. کمبود چی (انرژی) طحال و کمبود چی (انرژی) کلیه
طب سوزنی و لیزرآکوپانکچر برای درمان بی اختیاری ادراری بسیار موثر است.  طب سوزنی می تواند باعث استحکام عضلات کف لگن شود و میزان نشت ادرار و تکرر نشت غیرقابل کنترل ادرار  را کاهش دهد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.