طب سوزنی و درمان نازایی

طب سوزنی و درمان نازایی

طب سوزنی و درمان نازایی

طب سوزنی و گیاهان دارویی چینی می توانند برای کمک به بسیاری از اختلالات فقدان قاعدگی (آمنوره) مورد استفاده قرار گیرند. این اختلالات شامل عدم بروز قاعدگی در اثر انجام تمرینات ورزشی سخت، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ناکافی بودن هورمون ها و انواع خاصی از عدم تعادل در محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان می باشد. درمان های طب سوزنی بر اساس نوع خاص اختلالات فقدان قاعدگی برای کمک به تخمدان ها در تخمک گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی صورت می گیرد. همچنین ممکن است انواعی از رژیم های غذایی و تغییر شیوه زندگی برای کمک به پیشرفت درمان پیشنهاد می شود.

 

کاهش ذخیره تخمدان

با افزایش سن در زنان، ذخیره تخمدان (یا ظرفیت تخمدان برای تولید تخمک هایی که قابلیت زنده ماندن داشته باشند) به طور طبیعی کاهش می یابد. برخی زنان شاهد بروز زودهنگام این کاهش ذخیره تخمدان هستند که می‌تواند منجر به مشکل ناباروری در آن ها شود. مطالعات اخیر نشان داده است که طب سوزنی و گیاهان دارویی چینی می توانند به این زنان در باردار شدن کمک کنند.

 

بالا رفتن سطح هورمون FSH

شروع یائسگی با تغییر در هورمون های تنظیم کننده سیکل قاعدگی همراه است. هورمون تحریک کننده فولیکول‌ها (FSH) هورمونی است که از هیپوفیز ترشح شده و باعث تحریک تخمدان ها برای شروع آماده سازی تخمک در هر سیکل می شوند. با افزایش سن، میزان این هورمون زیاد می شود و بالارفتن سطح این هورمون با کاهش باروری مرتبط است. سطح FSH طی هر سیکل متفاوت بوده و می تواند به درمان با طب سوزنی و طب چینی به خوبی پاسخ دهد. بسیاری از کلینیک های باروری به دنبال رساندن سطح FSH به میزان مشخصی هستند تا باروری این- ویترو (باروری در لوله آزمایشگاه) انجام شود، بنابراین تنظیم این هورمون می تواند در باروری و موفقیت روش های درمانی مثل بارداری در لوله آزمایشگاه بسیار مهم باشد.

 

اندومتریوز (وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم)

اندومتریوز یکی از دلایل عفونت لگن است و می تواند توانایی زنان برای بارداری را بطور جدی تحت تاثیر قرار دهد و همچنین منجر به قاعدگی های دردناک، سنگین یا نامنظم شود. در برخی موارد اندومتریوز هیچ علامتی ندارد و زمانی آشکار می شود که خانمی برای درمان ناباروری اقدام می کند. ما از ترکیبی از طب سوزنی و گیاهان دارویی چینی با هدف بهبود جریان خون، برطرف کردن التهاب، تسکین درد و درمان شرایط اصلی بیمار در ارتباط با اندومتریوز استفاده می کنیم. چنین بیمارانی می توانند از تغییرات ویژه در رژیم غذایی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود خود کمک بگیرند.

 

ادامه در  طب سوزنی و درمان نازایی – قسمت دوم

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.