چه مکملی مصرف کنیم :

چه مکملی مصرف کنیم :

چه مکملی مصرف کنیم :

food supplement
food supplement

 

مکمل اصیل تبلیغ نمی شود

به طور کلی مکمل های ورزشی به دو صورت وارداتی و تولید داخل در اختیار مردم قرار می گیرد ، مکمل های ورزشی وارداتی مسیر مشخصی دارند ، به این صورت که به محض وود به کشور ، در سازمان غذا و دارو ثبت می شود .

ورود مکمل های ورزشی به کشور، بدون بررسی های لازم و شک و تردید و مبذول داشتن دقت بیشتر به جهت جلوگیری از سهل انگاری و آسیب رسیدن به مردم نیست . سازمان غذا و دارو ، برای صدور مجوز ورود و فروش این مکمل ها در داخل کشور ، همواره نگران سلامت و دارا بودن سه ویژگی اصلی کارایی ، کیفیت و بی خطری کالا و فرآورده های ورزشی است . لذا هر محصولی که وارد کشور می شود ، باید به این سه ویژگی مجهز باشد و در واقع  کارایی ، کیفیت و بی خطری فرآورده های ورزشی در بردارنده مدارکی است که اثبات می کند ، وضعبت محصول فعلی در حد مطلوب است یا نه .

فرآورده های مکمل ورزشی باید مشمول گواهی خاصی باشند مبنی بر این که این فرآورده ها در کشور مبدا یا سازنده ، حتما موردآزمایش قرار گرفته و مصرف شده ، یعنی در کشور خود اجازه فروش داشته باشند ، کمپانی معتبری بوده و خطوط تولید آن کیفیت بالایی داشته باشد .

در رابطه با ترکیبات فرآورده نیز یکسری مدارک گرفته می شود . این مدارک از لحاظ داروسازی و ترکیبات مختلف نیز باید مورد تایید قرار بگیرند . بعد از طی این مراحل و بررسی این گونه موضوعات ، دولت مجوز به ورود مکمل های ورزشی به داخل کشور را می دهد .

گروه دیگری از فرآورده ها نیز تولید شرکت های داخلی هستند . این شرکت ها نیز مدارک و نمونه های آزمایش شده ای را باید ارائه دهند تا پروانه تولید و تزریق به بازار را دریافت نمایند . بنابراین در هر دو حالت  با یک سری فرآورده هایی سرو کار داریم که باید کیفیت و کارایی و بی خطر بودن آن ها اثبات شده باشد . به عبارت دیگر فرآورده هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده اند ، یعنی این سه خصوصیت را دارا هستند .

در مبحث عرضه مکمل ها نیز چالش هایی وجود دارد .این مکمل ها چه از نوع ورزشی و چه نوع ویتامینی آن ، فقط و فقط باید در داروخانه ها عرضه شوند . فضاهای دیگر اعم از فروشگاه های سلامت ، باشگاه های ورزشی یا عطاری مجاز به فروش و عرضه مکمل های  ورزشی نیستند . لذا باشگاه های ورزشی هیچ گونه حقی بر خرید و توزیع مکمل های ورزشی ندارند .

در باب تجویز  مکمل های ورزشی که توسط سازمان غذا و دارو بر چسب اصالت دریافت کرده است و از مبادی مجاز به فروش می رسد ، مصرف خودسرانه مفهومی ندارد . فرد طبق یک برنامه رژیمی خاص زیر نظر متخصص یا کارشناس تغذیه ، به مصرف آن ها مبادرت می ورزد .

 

اما تخلف رخ می دهد :

تخلفاتی که در زمینه مکمل های ورزشی ممکن است رخ دهد ، زمانی است که فرآورده های تقلبی بوده و یا از مبادی غیر مجاز وارد و یا محل عرضه آن ها ممنوع باشد . برای مثال یک کالای رژیمی ورزشی باید از مسیرهای مجاز وارد شده و کلیه حقوق گمرکی را رعایت نموده و محصول را مورد آزمایش و ثبت نماید و سپس در محل مورد تایید به فروش برسد . گاهی اوقات نیز شرایطی پیش می آید که این کالا با وجود اصل و اوریجینال بودن و تهیه از کمپانی معتبر ، خارج از مسیر قانونی وارد کشور می شود ، در این مورد قاچاق صورت گرفته است . گاهی نیز کالای مکمل از مبادی قانونی ورود پیدا می کند اما از روی فرآورده اصیل کپی برداری شده و برچسب قلابی بر روی آن درج می شود . این کالا هویت مشخصی ندارد ، معلوم نیست کجا ساخته شده است ؟ در کشور های همسایه یا انبار های زیر زمینی در کشور خودمان ؟ عرضه برخی از برندها هم با وجود این که ترکیبات و مسیر های قانونی را دارا هستند ، ممنوع است ، پس فروش آن ها نیز تخلف است .

ورود فرآورده های قاچاق به کشور به طور کامل کنترل نخواهد شد ، چرا که مانند هر کالای دیگری که بالاخره به کشور قاچاق می شود ، این مکمل ها هم قاچاق می شوند ، اما سازمان های بازرسی دست از تلاش نمی کشند و همواره با جدیت بر قاچاق کالاهای خوراکی نظارت دارند . آنچه که باید مورد تاکید قرار گیرد ، این است که مکمل ورزشی از داروخانه تهیه شود .با این سیاست می توان تفاوت مکمل مجاز و مکمل غیر مجاز را تشخیص داد

 

گول ماهواره ها نخورید :

بعضی از کمپانی ها از طریق شبکه های ماهواره ای اقدام به تبلیغ فرآورده مکمل ورزشی می کنند ، این کار نیز منسوخ است زیرا هیچ فرآورده مجازی حق تبلیغ در شبکه های ماهواره ای را ندارد ، بنابراین راه دیگری که می توان کالای تقلبی را تشخیص داد ، تبلیغ آن ها در رسانه های غیر مجاز است . نکته دیگری که باید ذکر کنم این است که چنانچه فرآورده ای کارایی ، کیفیت و بی خطر بودن خود را به اثبات رسانده باشد ، نیازی به تبلیغ ندارد . مکمل های ورزشی تبلیغی ، به طور قطع مشکل خاصی داشته اند که برای عرض اندام مجبور به تبلیغ شده اند .

 

دکتر امیر حسین جمشیدی

مدیر کل اداره مکمل های غذایی و رژیمی سازمان غذا و دارو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.